Byte av drivknutsdamasker samt inre drivknutar  /av Pelle medl. nr. 658

 

Detta är en beskrivning på hur man kan byta drivknutsdamasker (inre och yttre) samt inre drivknutar utan att behöva ta isär hjullagret och den ofta hårt sittande centrumbulten.
Mina var rejält slitna och spruckna (dock ej genomgående) och går dessa sönder så kommer drivknutshaveriet som ett brev på posten. Detta är med andra ord ett billigt sätt att förlänga livet på drivknutarna.
Min Barchetta är en -96a som rullat hela 19500 mil så många av er borde inte ha denna grad av förslitning på era bilar men tiden är ju som bekant en faktor att räkna med på gummidetaljer.

Ett par gummihandskar och kläder som tål att skitas ner är att föredra. Det blir rejält kladdigt.
Spårringstång.
Hovtång.
Hylsnyckelsats med insexbits (tror det var 6 eller 7mm insex). Jag använde ett långt bits plus förlängare till spärrhandtaget.
Vanlig ringnyckelsats.
Drivdorn 5-8mm eller liknande för att kunna knacka bort en skyddsplåt på inre drivknuten(se bild).
Elkabel, ståltråd eller liknande för att hålla upp drivaxel. Behövs nog inte men jag tyckte det underlättade.
Inre damask fick jag nog köpa på Fiatverkstad för de fanns inte på något annat ställe men de yttre damaskerna fanns hos samtliga reservdelsåterförsäljare.
Fett följde med till de yttre damaskerna men FIAT snålade o s
kickade inte med så det får man köpa till.
LockTite med medel eller lätt låsning vid återmontering av insexskruvar. Jag antar att man har använt detta då det såg ut som det på mina skruvar när jag demonterade dem.

Hissa upp framvagnen, säkra med pallbockar och ta bort hjulen.

Rengör alla insexskruvar grundligt vid de inre drivknutarna så att insexbitset kommer ända in. Drar man sönder en skruvskalle så har man stora problem o de sitter ganska hårt.

Man får trixa lite när man ska lossa insexskruvarna då man bara kommer åt en eller två åt gången o sedan måste man rotera lite på axeln för att komma åt nästa. Lås fast axeln med en skruvtving eller liknande vid hjulbultarna så att du kan lossa insexskruvarna.

Jag hade plockat bort bromsok, skivor mm för renovering men de går nog att låta allt sitta kvar.

Skruva loss fjäderbenet från hjulspindeln. Du ska inte behöva komprimera fjädern för stötdämparen hindrar fjäderbenet från att komma längre än så här. Jag var dock osäker så jag tog det säkra före det osäkra. Se bild 1.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu var det precis så att det gick att vinkla ut drivaxeln förbi växellådan. Se bild 1. Jag hängde upp drivaxeln i en sladd dels för att underlätta åtkomligheten o dels för att jag var osäker på hur mycket man kunde vinkla den yttre drivknuten utan att någon kula skulle hoppa ur sitt läge. Den yttre drivknuten tycktes dock inte vara så känslig för detta så det gick bra eller så hade jag tur.
Den inre drivknuten däremot fastnade gärna i något låst läge så då fick man lirka lite på den tills den kom i sitt rätta läge igen.

 

 

 

 

 

 

 

Knacka bort skyddsplåten som sitter på den inre drivknuten. Se Bild 2. Akta så du inte skadar O-ringen. Jag använde ett drivdorn på ca 6-8mm och knackade försiktigt på flera ställen så inte plåten skulle sätta sig på tvären.
















 

 

 

Nu är det bara att ta bort spårringen som sitter där på yttre änden av axeln under allt fett. Se bild 3. Jag fick därefter knacka till med dornet på drivknutens andra sida för att den skulle lossna från drivaxeln. Sedan gick det lätt.

 


Tag bort drivknutsdamaskerna. Se bild 4








 

 

 

 

 

Rengör noggrant och ta bort så mycket som möjligt av det gamla fettet i den yttre drivknuten. Tryck därefter in nytt fett och montera ny yttre damask.

 

 

 

 

 

 

Använd hovtången för att trycka ihop ringarna (slangklämmorna) som håller damasken på plats. Akta bara så att du inte klämmer sönder dem om du har en ny o vass hovtång. Jag lade en tunn pappbit mellan käftarna och slangklämman.
Glöm inte att trä på slangklämmorna på den inre damasken innan du monterar tillbaks inre drivknuten. Dessa är ej delbara och går därmed inte att få på efteråt. Lätt att glömma när man är trött efter flera timmar i garaget. Förvisso inget större jobb att ta bort drivknuten igen men onödigt arbete är aldrig kul.

Skruva tillbaks allt.

Jag köpte nya skruvar till fjäderbenet/hjulspindel genom Fiatverkstad då de var illa medfarna. Mutter följde dock ej med (typiskt Fiat). På grund av lång leveranstid hos Fiat så köpte jag nya muttrar (fingängade) hos den lokala återförsäljaren av fästelement. Låste muttrarna med LockTite medelstark låsning då de inte var av typen låsmutter. Det blev även billigare.

För att byta damasker på höger sida så är tillvägagången samma som på vänster sida förutom att jag fick jag lossa den undre leden vid hjulspindeln. Inringad med en röd ring på bild 6. Tyvärr blev det lite otydligt.
Detta behövdes för att kunna vinkla ut drivaxeln .
Denna led sitter fast med en skruv som går in i ett spår på leden så skruven måste du ta bort helt för att kunna lossa leden. Markerat med en liten röd pil på bilden.

Ja sedan är det bara o köra på.

Jag har inte märkt någon ändring på min hjulinställning efter ingreppet och bilen drar inte åt något håll. Men jag lossade aldrig på styrstagen och resten är ju inte ställbart så det hade jag inte heller räknat med. Får bli hjulinställning när sänksatsen ska monteras till nästa säsong.

Lycka till.

 

Text och bild: Pelle Schaarschuch
Sammanställning: Andreas Andersson