FAKTA
Motor:
1.8 / 16V med uppmätta 136 hk på drivhjulen (dvs. minst 150
hk i motorn)
BMC dubbelkonigt luftfilter
Ferrita 2,5" sportsystem
Kamaxlar från ENEM UNICHIP chiptrim
Styling:
17" Spiderfälg från Mille Miglia
Novitec frontspoiler
Strippad från alla loggor
Dimma tanklock i alu
J&R sänkn.sats (3,5 cm)
MOMO skinnratt och växelspaksknopp
Inpro aluminiuminredning
Simoni Racing handsydda mattor
Övrigt:
EBC greenstuff bromsar med målade bromsok.
Abarth logga istället för original FIAT-logga.






|

Fiat
Barchetta EVO I - är det möjligt?
Det låter som en vansinnig tanke.
Att bygga en prestandabil av en Fiat Barchetta. En bil som skall kunna
hävda sig såväl på Nürburgring som på
strippen. Ett projekt som först egentligen bara innefattade ett sportfilter
och en sänkning har nu spårat ur så till den milda grad
att ägaren Klaus-Peter Beiersdorf förklarats "sinnesrubbad"
av flickvän och vänner. Kan man krama ur uppemot 200 hk ur en
sån här liten bil utan att sätta i en tressfläkt?
De
dagar om året i kalla IKEA-landet Sverige som inbjuder till nercabbad
körning är inte alltför många. Därför kan
det i mångas ögon vara en genomkorkad investering att köpa
en sportbil utrustad med cab.
Liknande bilar brukar dessutom vara relativt dyra och en rolig bil för
under 100.000 är ganska svår att hitta.
Oftast köper man en Porsche för minst 400.000 eller en gammal
Golf-cab för 20.000. En Fiat Barchetta är den gyllene medelvägen.
En bil med lika mycket visuell attityd som en Porsche och ett pris som
matchar en Golf och passar dom allra flesta plånböcker.
Privatimporterar man en från Tyskland som har ett par år på
nacken kan man komma undan med ca. 80.000 kronor inklusive importavgift.
Själv köpte jag min av en galen göteborgare som rullade
med ögonen och svamlade om att byta sin Barchetta mot en Lotus Elise.
Affären avslutades, och jag åkte glad i hågen tillbaka
till Stockholm.
EVO I, dagens version
Men som hos alla andra motorintresserade killar med mer pengar än
förnuft började redan efter ett par veckor tankar om förbättringar
av bilen pocka på uppmärksamhet. Först små justeringar,
men som alla vet, när man börjar rota i något så
dyker alltid någor annat upp som måste göras.
Jag började med en sänkningssats från JR och satte på
en frontspoiler från Novitec. Detta var visuella förändringar
för att få bilen att se lite råare ut. När väl
dessa ingrepp genomförts såg 15"-fälgarna mesiga
ut och ett par 17-tumsfälgar från Mille Miglia införskaffades.
Efter denna styling var det meningen att projektet skulle vara klart.
Jag köpte
även en växelspakknopp från Simoni Racing då den
gamla började se risig ut. Bilen ställdes undan för vintern
och i April tog jag fram den igen.
I april pånyttföddes min nyförälskelse i Barchettan
för andra gången. Tyvärr tyckte jag nu att prestanda och
ljudet inte riktigt matchade utseendet. Det var alltså dags att
addera lite trim. Öppet sportfilter och ett sportavgassystem verkade
helrätt på vårkanten och ett BMC-filter införskaffades
samt ett 2,5" Ferrita sportsystem (INNAN vi fick rabatten där,
attans!).
Efter dessa ingrepp lät och kändes bilen bättre. Det var
då det hände! Det som inte får hända. Jag började
rota INUTI motorn, och det är nu det blir dyrt. Kamaxlarna plockades
ut och skickades på omslipning till ett företag som heter ENEM
och ligger i Stockholm.
När kammarna byttes installerades även en MOMO-ratt samt en
MOMO-växelspaksknopp (SimoniRacings hade börjat ROSTA).
Efter kambytet sattes även ny kamrem på samt nya spännare.
Motorn gick väldigt
ojämt efter bytet och en chippning var närmast förestående.
Denna genomfördes av TS Motorsport i Åstorp, ett UNICHIP. Nu
gick motorn mycket bättre men mycket vill ha mer. Effekten som uppnåtts
vid det här laget var 136 hk på drivhjulen istället för
som på original 120 hk. Detta med för mycket olja i motorn
(ca. 5 dl) när den bromsades. En del lull-lull har även hängts
på bilen som ett aluminiumtanklock (till peugeot 206) från
Dimma.com samt ett aluminium stylingset från inpro (samma look som
Limited Edition
versionen). Jag har även lättat bilen genom att plocka bort
original luftburk och filterbox samt resonansbox.
EVO II, klar till hösten 2002
Den 12 Augusti kommer jag låta installera en BMC CDA-box för
att få ett bättre och framförallt kallare luftflöde
i motorn. Som det ser ut idag sitter det öppna luftfiltret precis
ovanför kylaren. Detta är i princip det sämsta ställe
som finns för ett öppet luftfilter då motorn då
drar in varmluft från grenrör och kylare. CDA-boxen är
inte billig, men det är det bästa man kan sätta i sin bil.
Snygg är den också. Toppen skall skickas till en trimmare som
verkar från England vid namn Guy Croft. Han har gjort trim till
en mängd bilar och har jobbat som mekaniker för såväl
Arrows som Minardistallet i F1-cirkusen. Toppen kommer att planas och
ventilernaportas. Ventilringar och ventilfjädrar kommer att bytas.
Kammarna som gjorts av ENEM skall bytas mot kammar från Colombo&Bariani.
Motorn kommer på så sätt få ett nytt liv. Jag räknar
med minst 170 hk efter kammar och topp är fixade. När jag byter
kammar och genomför toppjobbet kommer även originaldämpare
bytas mot ett par gula Bilsteindämpare. Räkna med att bilen
kommer att få bättre väghållning. Jag kommer antagligen
också installera en sportkatalysator från ferrita eller uppsala
avgasteknik. Ett fjäderbensstag av märket MOMO är även
beställt och skall monteras innan jag åker till Nürburgring
den 7-8 september på tyska Barchettaklubbens årliga banracing.
Jag har även bytt originalbromsarna mot ett par greenstuff från
EBC. Skivorna och belägg är bytta runt hela bilen. Bromsoken
är målade i sportigt röd färg från Foliatec.
EVO III, obestämd framtid (kanske aldrig)
Turbo från GIK Turbo samt smidda kolvar. Ny racekoppling och flywheel
från OMP.
/Klaus Peter Beiersdorf
|