Byte av kamrem och variator   /av Peter Odstam medl. nr. 150

Verktyg som kan behövas utöver de vanliga: Låsringstång, torx-bits T30,T40, T50. (momentnyckel)

Jag började med att ta bort höger framhjul samt innerskärmen vilket egentligen inte behövs , men jag tyckte att det gav lite extra plats. Det räcker nog med den lilla plastkåpan som täcker svänghjulet. Eftersom variatorn ska bort behöver man också ta bort behållaren för kylvätska.

Demontera kåpan över tändstiften, märk tändkablarna, ta bort dem. Ettans cylinder ligger normalt närmast ”fläktsidan” dvs. vänster på Barchettan.

Demontera ventilkåpan, ta bort tändstiften. För säkerhetsskull kan man sätta i trassnuttar i
hålen.

Ta bort fläktremmen och dess spännrulle om du ska byta den.

Vrid runt vevaxeln så att ettans cylinder står på övre dödpunkt (ö.d.p.). På verkstaden har de en speciell klocka som hjälp. Jag tog min grövsta kryssmejsel och ställde ner i tändstiftshålet. Med hjälp av den kan man se när kolven vänder. Markeringen(se bild) på remskivan (svänghjulet) som sitter på vevaxeln skall peka mot det på plastkåpan

Jag tillverkade ett par aluminiumverktyg för att fixera kamaxlarna. De klämdes fast under lageröverfallen. På FIAT har de motsvarande specialverktyg när de gör det här ingreppet, men då byter de ut ett av överfallen på vardera kammen. De här går att ersätta med noggranna markeringar hur nockarna står. Är man sedan noga med att inte rubba kammarnas läge går det lika bra. Biltema har ett verktyg som låser remskivorna , men eftersom variatorn skulle bort var det ingen lösning. Ska man bara jobba med variatorn kan man troligen nöja sig med att slacka på kamremmen, annars måste man ta bort svänghjulet från vevaxeln. Det måste göras utan att vevaxelns läge rubbas På nästa bild kan man se att det finns markeringar bakom svänghjulet. När allt står rätt kan man lossa spänningen på kamremmen genom att lossa muttern på spännrullen. Demontera kamremmen, skall den tillbaka så bör den märkas så att den får samma rotationsriktning när den återmonteras. Remmen får heller inte vridas, det kan skapa brottanvisningar.


Bild på markeringarna på vevaxeln.














Märk precis som tidigare alla delars lägen. Jag bytte bara fjädern och teflonbrickan i variatorn så jag tog inte bort den i sin helhet. Den sitter med en kraftig låsring. När ringen är borta kan man dra ut variatorn ur lageröverfallet. En del av variatorn blir kvar på kamaxeln.








Variatorns olika delar ser man mycket bra på http://www.barchetta-lexikon.de leta rätt på ”phasenwandler”, där finns en bra bildserie.
Håll noga rätt på hur alla delar sitter, speciellt de små fjäderbrickorna i botten på variatorn, de skall sitta så här mot varandra )(.
Byt fjäder och plastbrickan. Delen med snedskurna splines består av två delar som det var lite trixigt att få tillbaka. De två delarna fixerade jag med en borr med rätt mått, sedan gjorde jag en plåtbit som passade precis i de invändiga splinesen, då gick det lätt att få tillbaka allt på plats.


När variatorn ska tillbaka är det viktigt att vrida variatorn lite just när man känner att delningen mellan de två rörliga delarna i variatorn, de med snedkugg, ska på splinesen. Snedkuggen ligger nämligen förskjutna någon tiondels millimeter, så gör man inte det är det omöjligt att få tillbaka tillbaka grejorna! Min teori är att det måste vara lite glapp mellan kuggarna för att oljehydrauliken skall kunna pressa isär kuggen och skapa den lilla vridningen av kamaxeln. Det här var det svåraste, men jag gjorde om manövern tre-fyra gånger bara för att vara säker. Det gick lätt när jag fattade principen.


När kamremmen sedan sätts på plats måste man lossa de fyra torx skruvarna så att det går att spänna remmen på ett riktigt sätt. Börja på remskivan på vevaxeln, fortsätt med löphjulet. Vidare över avgasremskivan, sedan ska alltså insugsremskivan kunna röra sig lite för att ge korrekt spänning nere vid spännrullen. Spännrullen spänns genom att pressas bakåt i bilens längsriktning. Då skall den lilla metallpilen som sitter vid spännrullen peka mot hålet som är strax bredvid.
När alla bultar och muttrar är åtdragna kan man ta bort eventuella låsningsverktyg och försiktigt dra runt och kontrollera att allt fungerar. Jag kände inga ventiler som tog i kolvarna så efter att ha monterat tillbaka svänghjul, fläktrem, spännrulle till fläktremmen, kåpor, tändstift, i med glykol osv. vågade jag starta motorn. Det fungerade som det skulle!
Delarna till variatorn:
Priset var 41kr reservdelsnumret är 71715450

FIAT visade sig ha de billigaste delarna till kamremmen, de gick på 1800 kr, jag bytte alla delar. Mekonomen blev billigast på delarna till fläktremmen drygt 600 kr.

Text och bild: Peter Odstam
Sammanställning: Mattias Hedlin