|
Detta
är en beskrivning på hur man kan byta drivknutsdamasker (inre
och yttre) samt inre drivknutar utan att behöva ta isär hjullagret
och den ofta hårt sittande centrumbulten. Ett par gummihandskar
och kläder som tål att skitas ner är att föredra.
Det blir rejält kladdigt. Hissa upp framvagnen, säkra med pallbockar och ta bort hjulen. Rengör alla insexskruvar grundligt vid de inre drivknutarna så att insexbitset kommer ända in. Drar man sönder en skruvskalle så har man stora problem o de sitter ganska hårt. Man får trixa lite när man ska lossa insexskruvarna då man bara kommer åt en eller två åt gången o sedan måste man rotera lite på axeln för att komma åt nästa. Lås fast axeln med en skruvtving eller liknande vid hjulbultarna så att du kan lossa insexskruvarna. Jag hade plockat bort bromsok, skivor mm för renovering men de går nog att låta allt sitta kvar. Skruva loss fjäderbenet från hjulspindeln. Du ska inte behöva komprimera fjädern för stötdämparen hindrar fjäderbenet från att komma längre än så här. Jag var dock osäker så jag tog det säkra före det osäkra. Se bild 1.
Nu var det precis
så att det gick att vinkla ut drivaxeln förbi växellådan.
Se bild 1. Jag hängde upp drivaxeln i en sladd dels för att
underlätta åtkomligheten o dels för att jag var osäker
på hur mycket man kunde vinkla den yttre drivknuten utan att någon
kula skulle hoppa ur sitt läge. Den yttre drivknuten tycktes dock
inte vara så känslig för detta så det gick bra eller
så hade jag tur.
Knacka bort skyddsplåten som sitter på den inre drivknuten. Se Bild 2. Akta så du inte skadar O-ringen. Jag använde ett drivdorn på ca 6-8mm och knackade försiktigt på flera ställen så inte plåten skulle sätta sig på tvären. |
Nu är det bara att ta bort spårringen som sitter där på yttre änden av axeln under allt fett. Se bild 3. Jag fick därefter knacka till med dornet på drivknutens andra sida för att den skulle lossna från drivaxeln. Sedan gick det lätt.
|
|
|
![]() |
Glöm
inte att trä på slangklämmorna på den inre damasken
innan du monterar tillbaks inre drivknuten. Dessa är ej delbara och
går därmed inte att få på efteråt. Lätt
att glömma när man är trött efter flera timmar i garaget.
Förvisso inget större jobb att ta bort drivknuten igen men onödigt
arbete är aldrig kul.
Skruva tillbaks allt. Jag köpte nya skruvar till fjäderbenet/hjulspindel genom Fiatverkstad då de var illa medfarna. Mutter följde dock ej med (typiskt Fiat). På grund av lång leveranstid hos Fiat så köpte jag nya muttrar (fingängade) hos den lokala återförsäljaren av fästelement. Låste muttrarna med LockTite medelstark låsning då de inte var av typen låsmutter. Det blev även billigare. För att byta
damasker på höger sida så är tillvägagången
samma som på vänster sida förutom att jag fick jag lossa
den undre leden vid hjulspindeln. Inringad med en röd ring på
bild 6. Tyvärr blev det lite otydligt. Ja sedan är det bara o köra på. Jag har inte märkt någon ändring på min hjulinställning efter ingreppet och bilen drar inte åt något håll. Men jag lossade aldrig på styrstagen och resten är ju inte ställbart så det hade jag inte heller räknat med. Får bli hjulinställning när sänksatsen ska monteras till nästa säsong. Lycka till. |
|
Text
och bild: Pelle Schaarschuch |